DriftinformationDrift!
Till startsidan för Hässleholm Miljö
DriftinformationDrift!

Publicerad:

Vår verksamhet

Ny vision visar vägen till ett hållbart liv

En ny färgglad profil, en mer användarvänlig webb och att Hässleholms Vatten försvinner som varumärke är några synliga tecken på det strategiska arbetet inom Hässleholm Miljö. Men förnyelsen är betydligt större än så - och i centrum står visionen om ett hållbart liv för människor och företag i hela Hässleholms kommun.

VD Mats Didriksson

VD Mats Didriksson

Redan 2021 skedde den formella sammanslagningen mellan de kommunala bolagen Hässleholms Vatten och Hässleholm Miljö, som ett led i arbetet med att samla krafterna för att klara framtidens miljöutmaningar. Och 2022 tillsattes VD Mats Didriksson med det tydliga uppdraget att skapa en gemensam, effektiv verksamhet för både VA, avfallshantering och fjärrvärme.

Sedan dess har Hässleholm Miljö bland annat fått en ny affärsinriktad organisation, en reviderad strategi med tydliga strategiska mål, gemensamma processer och inte minst en ny vision: "Vi bygger en kommun där ett hållbart liv är en självklarhet".

Vi bad Mats berätta mer om arbetet och hur det nya varumärket stöttar vägen mot visionen.

Vilka är drivkrafterna bakom strategi- och varumärkesarbetet?

–Hässleholm har en lång historia av att ligga i framkant inom miljöområdet, som först i Sverige med full källsortering och med etablerandet av Hässleholms Kretsloppscenter till exempel. Att skapa ett gemensamt bolag där vi kan dela resurser, kompetens och innovationsförmåga är ytterligare ett steg på vägen. Vi står inför stora utmaningar och investeringar och måste samla alla krafter, helt enkelt.

Vad betyder den nya visionen och begreppet ett hållbart liv för dig?

–Visionen sätter fokus på vårt geografiska område, att allt vi gör är för Hässleholms kommuns bästa. Ett hållbart liv handlar om att vi ska hushålla med våra resurser. Både våra egna resurser och att hjälpa till att hushålla med våra kunders resurser. Det innebär till exempel att göra vår fjärrvärmeproduktion så effektiv som möjligt, men också ge råd till kunderna hur deras egen anläggning kan fungera bättre. Vårt mål är inte att producera så mycket värme eller dricksvatten som möjligt, utan att minska behovet. Vi ska använda vår förmåga att hitta nya lösningar till att göra hållbarhet självklart!

Vilken betydelse har varumärkesarbetet och det nya utseendet?

–Det är en manifestation av att vi bygger ett nytt bolag, där Vatten och Avlopp är ett av våra fyra affärsområden. Vi ville skapa ett modernare uttryck, där vi tar tillvara på historien i vår inarbetade symbol, men i en ny kostym som andas gemenskap.

Om du får drömma, hur ser det hållbara livet i Hässleholm ut om tio år?

–Då har vi uppnått vårt mål om att ha en helt fossilfri verksamhet och där innovationer som rökgaskondenseringsanläggningen på Beleverket och anläggningen för att rena oljeförorenat vatten på HKC har fått sällskap av många fler. Kommunen har fått en modern infrastruktur för vatten och avlopp, producerar mer förnybar el i egen regi och har en ännu effektivare fjärrvärme. Jag hoppas också att vi har gått från att vara Sveriges 4:e bästa renhållningskommun (vilket i sig är bra) till en självklar förstaplats!

Vision och mål

Våra affärsområden

Vårt hållbarhetsarbete

Senast ändrad: